Hoppa till sidans innehåll

Upplands Idrottsförbund är Riksidrottsförbundets regionala organisation i Uppland. Vårt uppdrag är att stödja, företräda och leda distriktets idrott.

Föreningen som arbetsgivare

Det finns mycket regler och många bestämmelser som styrelsen måste hålla reda på när föreningen betalar ut löner eller arvoden till ledare, tränare och kanslister.
  • Uppdaterad: 27 NOV 2018 12:51

Upplands Idrottsförbund erbjuder både stöd och råd men även utbildning inom föreningens arbetsgivaransvar och administrativ support kring löner och arvoden.

Vi har ett samarbete med Skatteverket för att öka föreningarnas kunskaper kring skatter och avgifter när föreningen betalar ut arvoden och löner. Läs mer om skatter och avgifter här

Vi har även kontakt med Arbetsgivaralliansen, som är en fristående arbetsgivarorganisation för ideella och idéburna organisationer som t.ex. idrottsföreningar och förbund. Om man är medlem i organisationen kan man få hjälp i alla frågor som rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare, till exempel i arbetsrätt, arbetsmiljö, ledarskap och lönebildning. Mer information hittar du på Arbetsgivaralliansens hemsida

SISU Idrottsutbildarna har, tillsammans med Arbetsgivaralliansen, tagit fram en presentation som vänder sig till idrottens arbetsgivare, en checklista som beskriver hur föreningen hanterar sin roll som arbetsgivare. Här hittar du checklistan

Postadress:Upplands Idrottsförbund
Box 23062
750 23 Uppsala

Besöksadress: Råbyvägen 77
754 60 Uppsala

Kontakt:Tel: 018277000
Fax: 018247730
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Facebook Gilla oss